söndag 8 maj 2011

Valörten och Nässlorna har kommit =)

På slutet av sommaren förra året fick jag höra talas om att Valört var ett fint gödningsmedel.
till ex. tomat, gurka, pumpa, squash och chili, den innehåller mycket Fosfor och kalcium

Jag har hittat flera ställen i mitt bostadsområde
där jag kan plocka, som här mitt på gräsmattan
jag skynda mig dit innan gräsklippningen börjar.

Man kan lägga valörten i vatten så som man gör med nässlorna 
Men då håller gödningsmedlet inte så länge... ca en vecka sägs det, sen skapas det bakterier som kan bli giftiga för växterna. Men det är ju lätt att göra en ny sats... när man behöver.

Men om man lägger valörten i en "tunna" med hål i botten 
(utan vatten) under tunnan ställer man en skål.
När valörten ruttnar det går fort kommer en smörja.
Smörjan ska sen droppar ner i skålen under,
den kan man spara i en burk/flaska med lock.
När man behöver gödselvattna sen, 
blandar man ut smörjan med 10-20 delar vatten.

Här kan ni läsa mera om vad man kan göra med Valört hos Laila med bloggen Fagerdalaträdgård

Brännässlorna innehåller mycket kväve, den plockar jag oxå nu... innan den blommar!
(jag vill inte ha nässelfrön i vattnet).
Nässlorna går bra att torka, jag hänger upp kvastar i taket, sen när man behöver gödning, lägger jag nässlorna i vatten i 4-6 dagar.Vattnet späder jag sen med 10 delar vatten.
Kväve behöver växten då den "växer"

GRATIS ÄR GOTT =)

Går dagens skörd =) av valört


4 kommentarer:

  1. Då har man ett recept till att lägga bland gödningsmedlen. Igår fixade jag ihop ca 40 l nässelvatten.
    Ha en skön dag

    SvaraRadera
  2. Nässelvatten brukar jag göra oxå. En gång fick jag vallört av en kompis ch satte i landet, sen läste jag att de sprider sig och är hopplösa att bli av med så nu tar jag bort den så fort jag ser den. Men den kommer igen och igen!

    Härligt väder nu igen, skönt!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Har aldrig testat att göra gödning själv, kanske dax att testa.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  4. Hejsan Mari, jag har Valört som växer framför min balkong och om hörnan o.under, men nu är den en meter hög redan.

    En väninna sa jag skulle kolla på Fagerdala, då såg jag det var Laila.Den är vacker så länge den blommar men sen fy vale.

    Bina gillar de små söta blommorna.

    Ha en fin försommar !

    Marie-Louise

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...



Jag går ut i april och kommer in i oktober
om ni undrar var jag är...
så är jag antingen på Lotten i odlingsboden eller i trädgården.

Lämna gärna en kommentar,
jag blir så glad då jag får en hälsning =)

Välkommen tillbaka
och ha en skön dag!

Mitt växthus

Mitt växthus
Mitt växthus fick jag i 40-års present av familjen. I Maj 2009 var det på plats. Klicka på bilden så får du se hur det gick till... UPPDATERAT SIDAN 18/12-10